Vår nya segelbåt 2009-01-07

Loggbok 2005

Länkar:

2009-04-29 - 2009-05-03
Premiärhelg och leveranskontroll av båten. Äntligen var det dags att åka ner till Lidingö och ta emot båten. Vi åkte ned med fullpackad bil och takbox. Vi fick en genomgång av båten när vi kom fram och sen handlade det mest om att få in alla saker i båten.Vi avslutade dagen med en sen och god middag. Vi klev upp tidigt för att få lite ordning i båten och gav oss iväg till Grinda, på vägen fick vi prova på att segla i lätta vindar, härlig 4 knop vid knappa 3 m/s. Turen gick vidare ut till Sandhamn på fredagen, över Kanaholmsfjärden kryssade vi i 5-6 m/s lätt vind i ca 7 knop. Från Sandhamn och in vi Nacka strand fick vi lite undanvindssegling, vi kom upp i 8.6 knop vid ca 7 m/s. Åter till Lidingö var det dags för dop, S/Y Catahrina döptes i finaste Champagne.

Ett urval av bilder från båtpremiären:
2009-04-25
En hel dag, från 07.15 till 18.00 ägnade vi åt att bygga kölfickan på båtvagnen. En rejäl arbetsdag där vi snidade till balk så att de passade precis på ramen till släpet. Mycket svetsning blev det för Tommy, han svetsade upp 4.5 kg elektroder under dagen. Tack Tommy, utan dig hade det inte blivit så stadigt ! Själv ägnade jag större delen av dagen åt att skära ut balkarna så att de passade samt med att slipa bort rost och färg för svetsfogarna. På kvällen bjöd Christine på god mat och vi tog oss en välförtjänt Famous Grouse. Nedan ett antal bilder från dagens hårda arbete:

2009-04-05
Inköp av ett lastbilssläp för att bygga en båtvagn till vår nya båt.Det ska bli en kölficka precis framför boggiehjulen samt justerbara stöttor på sidorna.

Några bilder på skrovet och kölen för att se hur båtvagnen skall byggas. Kölbulben är 2.3 m lång och ca 52 cm bred.

2008-12-29
Första bilderna på vår nyinköpta Dufour 45 Performance

Vi åkte ner till Stockholm för att titta på några olika modeller av Dufour, vi föll direkt för Dufour 45 Performance vilket slutade med att vi skrev kontrakt några dagar senare. Puuuust vilket beslut......

Loggbok 2008
Inte heller den här sommaren bjöd på det bästa vädret, soligt men relativt kallt. Årets semestersegling gick till Åland. I Ålands skärgård fanns många fina hamnar och och en otroligt vacker skärgård att segla i. Det är troligt att vi kommer att återvända till Åland fler gånger för att hinna besöka fler ställen och njuta av seglingen i den fina skärgården. Hösten avslutades med några turer på Höga kusten med lyckosam svampplockning, Karl-Johan svamp och kantareller.

Länk till: Fotoalbum 2008
För att summera sommaren 2008: Vi spenderade 58 nätter i båten och gjorde totalt 1105,3 Nm. Motorn fick arbeta i totalt 129.5 timmar.
Loggbok 2007
En sommar som inte bjöd på det bästa vädret, en hel del dagar med sol men de varma dagarna var lätträknade.Nya segel förbättrade segelegenskaperna en hel del, både bättre fart och höjd. På semestern valde vi att göra en lite längre tur. Vi seglade från Västby på Höga Kusten ner till Borgholm på Öland. Seglingarna gick bra förutom en ofrivillig gipp strax söder om Nynäsham som ledde till en lätt krökt bom som vi klarade att segla vidare med.

Länk till: Fotoalbum 2007
För att summera sommaren 2007: Vi spenderade 53 nätter i båten och gjorde totalt 1363,4 Nm. Motorn fick arbeta i totalt 149.6 timmar.
Loggbok 2006
Sommarens segelutflykt, en resa runt Bottenviken. Vi avgick, från strax norr om Härnösand, och satte kurs mot Finland ca 40 Nm söder om Wasa. Vi seglade sen vidare norrut längs den finska kusten upp till Kemi. Åter till Sverige gick vi upp till Töre, Bottenvikens nordligaste punkt, och vidare till Luleå skärgård, där vi tillbringade en dryg vecka. Efter en veckas seglingsuppehåll bar det sedan söderut längs den svenska kusten till hemmahamnen i Västby.

Länk till: Fotoalbum 2006
För att summera sommaren 2006: Vi spenderade 57 nätter i båten och gjorde totalt 1193,1 Nm. Motorn fick arbeta i totalt 132.3 timmar.
Bilder från sommarens seglingar med Flört af Rösselvik
Loggbok 2005
Vi seglade hem vår nyköpta båt från Tjörn på västkusten till Västby i Ångermanälven strax norr om Härnösand. En härlig tripp på Göta kanal och sen upp genom Stockholms skärgård vidare till Höga kusten och hemmahamnen i Västby.

Länk till: Fotoalbum 2005
För att summera sommaren 2005: Vi spenderade 51 nätter i båten och gjorde totalt 1003,9 Nm. Motorn fick arbeta i totalt 150.0 timmar.