Antal Besök:

Utrustningslista

2008-12-30

Lidingö

Fösta bilderna på den blivande nya segelbåten.

På besök hos Beckerbåt AB på Lidingö, vi vet nu vilken båt vi helst skulle vilja ha. Vi tog lite bilder för att kunna fundera vidare på hemmaplan.

Bilder på vår blivande nya segelbåt, en Dufor 45 Performance.

Bilder på Dufor 45 Performance från Internet.

2009-01-07

Ånge

Kontraktsskrivning.

Vilken dag! Nu är det slutgiltiga beslutet fattat. Vi har skrivit på kontraktet för vår nya båt. Wow !!!

2009-02-28
Stockholm

Båtmässa i Stockholm.
Äntligen båtmässa, tiden segar sig fram i väntan på sjösättning. Ett delmål var båtmässan, då vi skulle åka ner till båten för att mäta diverse saker. Vi ville bl.a. mäta skrovet och kölen för båtvagnsbygget. Vi var även nyfikna på hur långt Tore och co. hade kommit med olika installationer. Ankarspel, plotter, VHF m.m.

Det kändes kul att titta på henne igen. Stig och Bibbi var med också.

Bild från båtmässan och bilder på VÅR båt när hon stod inne på Lidingö.

2009-04-05
Sel (Kramfors)

Köp av lastbilstrailer inför båtvagnsbygge
Tommy hjälpte oss att hitta ett lämpligt lastbilssläp för att bygga båtvagnen till vår nya båt, han hittade ett lämpligt objekt hos "Bubben" i Sel utanför Karmfors. Vi slog till direkt och köpte släpet.

B
ilder på vår trailer som så småningom blir båtvagn.

2009-04-18

Första arbetsdagen på trailern
Med skärbrännare och rondell lättade vi lastbilssläpet från allt onödigt material inför bygget. Stort tack till "Bubben" för att vi fick låna skärbrännare mm.

Bilder på arbetet med vagnen Tommy skär bort en massa onödiga detaljer.

2009-04-25
Sel (Kramfors)

Andra arbetsdagen på den blivande båtvagnen
En hel dag, från 07.15 till 18.00 ägnade vi åt att bygga kölfickan på båtvagnen. En rejäl arbetsdag där vi snidade till balk så att de passade precis på ramen till släpet. Mycket svetsning blev det för Tommy, han svetsade upp 4.5 kg elektroder under dagen. Tack Tommy, utan dig hade det inte blivit så stadigt ! Själv ägnade jag större delen av dagen åt att skära ut balkarna så att de passade samt med att slipa bort rost och färg för svetsfogarna. På kvällen bjöd Christine på god mat och vi tog oss en välförtjänt Famous Grouse.

Nedan ett antal bilder från dagens hårda arbete: En lång arbetsdag i underbart väder
men smutsiga blev vi.

2009-04-29
Stockholm
Logg: 17.3

Gåshaga, Lidingö.

Äntligen, på väg, lyckan är total ! Det har t.o.m. varit svårt att sova när man vet att båten är sjösatt. Vi anlände lite för tidigt så båten var inte färdigstädad ännu. Personalen hojtade "Kom inte hit". Vi kunde knappt bärga oss, vi som hade vätat så länge, fyra hela månader. Nu var det äntligen dax att ta S/Y Catharina i besittning, vi kände oss lite pirriga. När vi så fick komma och se henne i vattnet för första gången var hon magnifik. Vi gick in direkt och fick en grundlig genomgång av allt i båten av Martin, Tomas och Stig, vi ställde frågor och de svarade tålmodigt. När vi kände oss färdiga önskade dom oss lycka till med en flaska champagne i kylen, fint !!

Vi började att packa in våra saker i båten, det blev totalkaos eftersom vi inte riktigt visste var vi skulle stoppa saker. Vi hade inte något bra system men det ger sig. Vi var glada att vi slapp laga mat, det gjorde Stig och Bibbi i S/Y Ellinor. Vi blev bjudna på löjromsmackor, lättgravad grillad lax och stekt potatis med vårprimörer och fruktsallad med rom till efterrätt. Vi firade premiärdagen med gott vin och vi diskuterade olika stuvningtips i det oändliga. När vi kom tillbaka till båten orkade vi inte plocka så mycket mera, utan sov gott till solen sken in i ansiktet på oss.

Bild från en fullpackad bil och äntligen framme för Leveranskontroll av båten. Mer bilder hade vi inte tid att ta.

2009-04-30
Grinda
Logg: 33.8

Premiärtur, Gåshaga-Grinda.
Vi låg inte och drog oss utan fortsatte att städa och torka samt plocka saker på plats. Vi hade fått kanonväder så ville komma i ordning så fort som möjligt och sjösäkra för att ge oss iväg på premiärturen. Även om vädret var fint så var det kalla vindar. Det var spännande att lägga ut och se om motor och bogpropellrar och ankarspel fungerade. Vi bestämde oss för Grinda. Vi gick för motor genom Vaxholm för det var rak motvind, sen kunde vi inte hålla oss längre utan vi hissade segel. Elvinschen funkade utmärkt, men det strulade med lazyjacksen, lattorna fastnade. Det blir så för nybörjare. Det kom en 5-metersknuff och vi kom upp i 6 knop och kände den fantastiska lyckan som det innebar att äntligen få segla. Det går inte att sluta le och skratta, det är så kul. När vi skulle hala seglen jäklades lattorna igen. Vi måste lära oss att göra det där smidigt. Vi landade på Grinda och det gick finfint. Det blev ankarwhiskey och vi njöt av solen i sittbrunnen. Det var Magnus och jag som var matansvariga, så vi gjorde Hummer Thermidor med Landson Champagne till, vi skålade efter jungfrufärden. Kalvfilé med gratinerat palsternack och potatismos, kantareller och vinsås till, gudagott ! Vi satt och pratade båtar och segling tills ögonen gick i kors. Vi sov som grisar, helt utan förtöjnings-gnek.

Bilder från premiärturen, vilken underbar båt vi har köpt!

2009-05-01
Sandhamn
Logg: 50.6
Grinda-Sandhamn.
Vi sov ut i vår fina förpik och passade på att testa duschen som fungerade utmärkt. Vi tog en promenad i naturreservatet på Grinda, det är Skärgårdsstiftelsen som sköter området. Det finns vandrarhem, fin restaurang och affär m.m. på ön. Catharina hittade vit-, blå- och gulsippor, fina!
Vi gjorde oss iordning för färden till Sandhamn, tog bort strumpan och kastade loss. Vi hissade storen men då drev båten bara i sidled, motorn startade inte, utan snabbt ut med förseglet så båten lydde rodret. Vi kryssade ut till sandhamn det gick som tusan 8.1 knop, hon är väldigt stadig. Vi hade ett litet debackel när vi skulle landa. Vi höll på att mosa en liten motorbåt, vi är inte vana vid bogpropellern ännu. Annars gick det bra, Magnus är duktig och lär sig snabbt. Vi tog en ankarwhiskey och gick på promenad för att se omgivningarna Sandhamn är fint men dyrt, 480 kr/dygn. Vi gick en lång bryggpromenad för att titta på fina båtar. Där låg en del motormonster 80-fotare osv. med 3 cm:s elkablar för att klara försörjningen av el. Idag blev vi bjudna på tunnbröd med rökt lax, torkad parmaskinka, avocado med löjrom, kall öl till, gott! Huvudrätten bestod av grillad baconinlindad fläskfilé med grönmögelost i, squash och klyftpotatisar till. Gott rött vin. Chokaldmousse, kaffe och whiskey. Vi blev mätta och goda och drog oss tillbaka till vår fina båt och njöt!

Bilder från Grinda och seglingen, härlig kryss, till Sandhamn.

2009-05-02
Logg: 82.5
Sandhamn-Gåshaga.
Catharina ville gå och tvätta håret men då hade de bara kallvatten i duscharna och Catharina fick bråka innan hon fick gå in på SPA-avdelningen istället, sanslöst dålig service. Vi tankade i alla fall 213 liter diesel och kastade loss. Vi gick för motor, det var motvind, vi fick upp segeln lite senare och det var fin halvvindssegling ända in till Baggens kanal. Vi var upp i 8.6 knop.
När vi kom tillbaka till Gåshaga satte vi dit namnet, S/Y Catharina på båten och hade dopfest i Dom Perignon. Vi skålade och båten fick sig en skvätt på däcket, länge må hon segla på de sju haven och vi kan inte bli lyckligare !!
Kvällens meny bestod av, förrätt: löjrom, lök, creame fraiche och ett finncrisp, Karl-Johansvampspasta och grillad kycklingfilé, kaffe, cognac och choklad till. Ett riktigt dopkalas, vi åt nästan för mycket!!

Fin segling mot Baggens kanal från Sandhamn och stort Dop-kalas.

2009-05-03
Logg: 82,5

Stilla i hamn.
Vi sa hej då till Bibbi och Stig, vi skyndade oss att mäta upp fler lådor och skåp för att fixa inredning och gliddukar.Vi åkte och köpte ny bäddmadrass till förpiken, typ tempur som följer kroppen. Vi mallade av samtliga kojer så att alla tre bäddmadrasserna blir färdiga till nästa gång vi kommer. Vi packade ihop våra prylar och åt på restaurangen i hamnen, kanonhamburgare ! Hej då båten !

2009-05-20
Logg: 82.5
Äntligen en båthelg igen !
Nu kommer vi med färdiga bäddmadrasser och en massa förvaringsdetaljer. Frasse kommer också från Linköping. Vi kom fram sent, vi packade in och kilade över till Bibbi och Stig som hade varit i Stockholm hela veckan. Vi blev bjudna på middag och sedan passade vi på att fira Frasse med tårta för han hade fyllt år. Vid ettiden lockade sängen våldsamt och vi knöt oss.

2009-05-21
Utö
Logg: 126.3
Gåshaga-Utö
Vi kom överens om att gå till Utö. Vi gick genom Baggens kanal innan vi hissade segel, Frasse tyckte att det var helläckert att segla mitt i Stockholm. Vi seglade i sakta mak tills vi var tvugna att kryssa över Erstaviken, vi kom upp i 8.7 knop så det rörde på sig. Vi blev fenor på att slå men det jävlades hela tiden. Skoten fastnade vid spirbommen som sitter på masten, till sist lossade hela bommen men Frasse fick tag i den och fick fäktas med slående skot och bom. T.o.m. lattorna for ur seglet. (Vi lärde oss senare att seglet var felsytt, det ska inte kunna hända) Vi halade seglen och gick för motor över Mysingen och jag passade på att göra gubbröra till dagens förrätt. Vi landade och åt gubbröra på en gång för vi var så hungriga, till middag blev det kycklinglevergryta, Frasses favorit. Vi satt uppe och pratade tills Stig nästan somnade.

Några bilder från dagen:

2009-05-22
Utö
Logg: 126.3
Utö stilla i hamnen.
Vi hade sparat disken så det blev dagens intro. Det regnade så vi pysslade på, la i antigliddukar i lådor och skåp, vaxade handfat för att se om det blev bra. När det blev uppehåll gick vi på långpromenad. Det fanns många små mysiga bodar, affärer och bageri på ön. Vi gick en historisk led och tittade på gamla gruvschakt och den gamla kvarnen. På promenaden såg vi orkidéer Adam och Eva. På vägen tillbaka tog jag mig en bryggpromenad för att se om det fanns någon finare båt än vår, men det fanns det inte. Bibbi och Stig hade dopfest för sin båt. Det skålades och firades med champagne och god mat, oxfilé, färskpotatis, rädisor och sockerärtor. Det blev Brown Brothers till supergott !

Några bilder från Utö

Och så var det dags att för dop av S/Y Ellinor

2009-05-23
Ägnö
Logg: 145.9
Utö-Ägnö, Napoleonviken.
Innan vi kastade loss ville jag, Catharina, gå till bageriet och handla Utölimpa. I vanlig ordning blåste det rak motvind, vi motorseglade i pinkväder och 12m/s. Vi fikade mellan skurarna och jag kröp in under sprayhooden. Vi gick till Napoleonviken mot en klippa. Det gick bra fast det var lite halt. Ett, tu, tre, så sprack det upp och blev kanonväder, så vi fick en drink som Magnus hade gjort. Vi tog det lugnt och Frasse fick för sig att klättra upp i masten för att ta kort. Vi hissade upp honom och han tyckte det var häftigt och högt. Vi åt mat hos oss, gratinerad Chevre med rostade pinjenötter och sedan räkor i het sås med pasta. Efteråt blev det kaffe och Cognac. Vi sa hej då till Bibbi och Stig som skulle iväg tidigt nästa dag. Napoleonviken var jättefin, naturreservat och skyddad från vindar från alla håll.

Segling/motorgång till Napoleonviken, samt några bilder på Napoleonviken från 21 meter, tagna av Frasse.

2009-05-24
Logg: 160.6

Ägnö-Gåshaga.
Vi kastade loss och käkade under gång, när vi kom till Gåshaga var det riktigt hett, så vi ville inte alls åka hem. Vi sa hej då, till Frasse som tog tåget till Linköping och vi åkte tillbaka till Ånge.

Dagens bilder:

2009-06-05
Logg: 160.6
Gåshaga.
Vi kom fram sent, det var Felix premiär med båten, han hade sin kompis Christoffer med sig. De installerade sig i Felix kabin och sedan åt vi lite mackor, ost och kex.
2009-06-06
Grinda
Logg: 177.5
Gåshaga-Grinda.
Vi vaknade av fendergnissel tidigt. Killarna tog med sig fiskespö och gick och kastade lite. De tyckte att det fanns superstora båtar där. Vi stökade ihop oss och kastade loss. Det var spännande förståss. Rak motvind, har vi hört den förut ? Efter Vaxholm hissade vi i alla fall segeln och kämpade på i dåliga vindar. tills sist gav vi upp, killarna ledsnade. Catharina gjorde Skagernröra och innan vi svalt sista tuggan var vi framme på Grinda. Solen tittade fram då och då, grabbarna ville iland så fort som möjligt. De klättrade i klipporna och matade änder. Vi fixade igång gummibåten och det var lugnt en lång stund. Vi tog en promenad och köpte glass och bara mös. Middagen bestod av Avocado med röra och grillad regnbåge med romsås och färskpotatis. Magnus och Catharina satt och surrade medans pojkarna tittade på en film. Vi skålade för Sverige på nationaldagen och sedan bar det av mot sängarna.

Segling till Grinda med Felix och Christoffer

2009-06-07
Grinda-Gåshaga.
Vi packade ihop oss och blev vittne till ett fasansfullt slagsmål mellan, svanar!!! De var verkligen elaka, de försökte dränka varandra och det höll på länge. Vi gick för motor och den ende som hade klätt sig rätt var Christoffer (shorts), för det var himla varmt och ingen vind. Vi provade segla men det var utsiktslöst. När vi skulle starta motorn så ville inte den. Vi lät den vara en kvart och då fick den ett ryck och gick igång. När vi kom i hamn  kom Laila och Arne och hälsade på, de hade varit på konsert med Bruce Springsteen. Irene och Göran var också med. De tyckte att det var en fin båt och vi bjöd på fika sen åkte var och en hem till sig, hej då båten !

Unga seglare.

2009-06-12
Stilla i hamn, båthelg med ösregn.
Magnus och en sjuk Catnarina kom till båten för att jobba och fixa till båten lite, inför semestern.

2009-06-13

Stilla i hamn, båthelg med ösregn.
Vi åkte till olika båtaffärer för att shoppa kondensspärr till sängen, krokar, led-lampor och teakbräda m.m. När detta var avklarat fick vi gäster. Pappa (Kurre) och Frasse kom förbi. Pappa var naturligtvis nyfiken han också. Han tyckte att båten var fin. Det var ett otroligt skitväder så vi bestämde oss för att äta på restaurangen i Gåshaga. De hade så himla bra mat där, pappa betalade, gratis är alltid gott!! Tack och bock !!.

2009-06-14
Stilla i hamn, båthelg med ösregn.
Vi fortsatte att greja inne i båten, ute gick helt enkelt inte att vara, även om vi hade planerat att behandla däcket. Vi åkte runt på lite ny shopping, bla. födelsedagspresent till Magnus. Hej då båten !!

2009-06-18
SEMESTER 2009
Äntligen!!! Magnus, Felix och Catharina kom med tåget alla tre till båten. Bibbi och Stig mötte oss i Gåshaga med kärror. Vi stuvade in ytterligare mängder med grejor i båten och det märktes knappt. Vi gick in till "grannarna" och åt ost och kex. Vi skålade för semester och sommarlov, vi var lyckliga allihopa !! Tores gubbar hade jobbat en del på båten men ännu var inte allt riktigt klart, tyvärr.

Tågresor till båten med tok-mycket bagage.

2009-06-19
Lådnafladern
Logg: 216.4

Gåshaga-Lådna,Horsslangen. Midsommarafton !
Vi gjorde oss redo för att fara till Lådna, Skomakareviken. Det var mulet och kallt, frisk vind så vi hissade segel på en gång. Innan Vaxholm kom vi upp i fartrekord 9 knop minsann. Vinden avtog i takt med att vädret blev bättre. Till sist seglade vi runt i sakta mak i linne. När vi kom fram till viken var det fullt med båtar där, så vi fick fortsätta till nästa vik. Vi hade tur för 5 minuter efter att vi förtöjt började det åska och regna. Vi fick precis upp sittbrunnskapellet. Catharina gjorde midsommarlunch sill, potatis, Janssons, ägghalvor och strömmingsflundror, allt slank ner med öl och nubbe. Efteråt blev det jordgubbstårta med kaffe och whiskey, jättegod, som Bibbi gjort ! Kvällen avrundades med rummy. PS. Det kändes himla bra att segla om alla.

Midsommarsegling och midsommarfirande med tårta i båten.

2009-06-20
Säck
Logg: 220.1
Lådna-Säck.
Vi tog det lugnt och njöt av det fina vädret, Lådna var jättefint mycket klippor, en mysig vik. När Catharina skulle ta loss en tamp halkade hon handlöst baklänges, det var glashalt på klipporna. Vi gick för motor mellan kobbar och skär för det var helt vindstilla. Det var trångt och mysigt. Vi kom fram till Säck, det var en trång kanal och sedan var det som en liten lagun med klippor runt om. Vi ville komma lite närmare Karnaholmsfjärden där inportracet med VO-båtarna skulle äga rum. Det fanns inte så mycket att promenera i, men Felix tog av sig skorna och plumsade och kom vidare på nästa ö. Shorts och linne kom på med en hast. Vi åt lax och potatis hos Bibbi och Stig.

Fästingtrakter usch, usch !

2009-06-21
Västerholmen
Logg: 233. 6

Säck-Ören-Västerholmen.
Underbart väder ! På med shortsen igen. Magnus passade på att sätta upp mugghållarna, det blev fint. Då var det dax att åka iväg till Karnaholmsfjärden för att titta på Volvo Oceanracebåtarna. Vi har aldrig sett så många båtar på ett och samma ställe någon gång. Det var hur många som helst en hel skog av master. Vi kom riktigt nära och jag tyckte att Pumabåten såg snyggast ut. Det var ett jättejobb att hålla S/Y Catharina på ungefär samma ställe i den gropiga sjön, Magnus blev helt slut. Han hann inte ens fika. När vi var nöjda drog vi oss tillbaka i lä vid Ören, där vi ankrade på svaj, för att Magnus skulle få fika i fred. Laxmacka och öl.
Vi bestämde oss för att söka natthamn, valet föll på Västerholmen. Precis när vi skulle landa upptäckte jag att jag hade en fästing på mig, så superäckligt !!!
Efter att ha granskat mig själv och Felix upptäckte vi totalt 6 stycken, 4 på mig och 2 på Felix. Då hade han ändå haft långbyxor på sig hela tiden. Det blev total sanering av kläder och sängkläder, tänk de hade legat där och snaskat på Catharina i sängen, så jäkla vidrigt. Efter att den värsta hysterin lagt sig, gjorde vi löjromsmackor och så grillade vi älghamburgare till middag. Vi satt ute hela kvällen !

Inportracet med Volvo ocean båtarna på Karnaholmsfjärden.

2009-06-22
Bockholmen
Logg: 266.9
Västerholmen-Gåshaga-Bockholmen.
Catharina hade sovit dåligt efter drömmar om fästingar och grundstötningar. Vi vaxade och grejade med båten lite, för idag ska vi gå till Gåshaga för att fiska upp Mamma, Arne och Frasse. Vi möttes av dimma, men den lättade fort. Väl i Gåshaga storstädade jag så att hon skulle vara ren och fin. Vi tog en fika med de nyanlända matroserna och sedan gav vi oss av. Vi hade bestämt oss för Bockholmen, vi hissade segel och seglade tom. genom den trånga genvägen vid Vaxholm. Vi hade kanonväder, solen i sittbrunnen hela dagen. Vi landade mot en klippa snyggt och prydligt. Alla var överens om att det var en underbar kväll, helt vindstilla i viken. Killarna fiskade lite, Frasse fick en strömming. Vi åt löjromsmacka och sedan grillade vi regnbåge och gjorge löjromssås till. Färska potatis och sallad till. Det smakade underbart !! God natt !

Frasse, Arne och Mamma på besök.
2009-06-23
Stora Jolpan
Logg: 276.1
Bockholmen-Stora jolpan, Paradiset.
Frasse var uppe och stökade tidigt, han trodde klockan var tio, men hon var sex !! Felix var på lekhumör så vi provade att tolka efter Catharina, det slutade med en blöt Felix. Vi seglade till Paradiset på Stora Jolpan, en jättefin hamn, bryggan följde klipporna. Hela ön är naturreservat, vi tog en långpromenad. Där fanns restaurang, affär och vandrarhem. Mamma bjöd på glass när vi kom till affären, det var gott, för det var så varmt. Vi köpte lite fiskegrjor och mask. Felix fick en abborre och jag fick en strömming. På kvällen grillade vi kött och Bibbi hade gjort en fantastisk kantarellsås till. Vi satt ute hela kvällen som var helt underbar.

Bilder från en fantastiskt fin Stockholms skärgård.
2009-06-24
Logg: 298.3
Stora jolpan-Gåshaga.
Vi klev upp tidigt för vi skulle släppa av mamma och Arne och så skulle Tores grabbar fixa med vår båt på eftermiddagen. Vi seglade den mesta vägen. Vi gick samma kanal tillbaka för den var så mysig med alla hus och bryggor. Vi sa adjö till  mamma och Arne. Felix, Bibbi och jag  tog Lidingöbanan till Gamla stan. Felix tyckte det var kul att gå runt i gamla stan och titta. Mycket folk, vi tog en glass och fortsatte att vandra runt tills Felix ledsnade, då åkte vi tillbaka till båten. Under tiden hade grabbarna skurat däcket och fått kapellbågarna och fästena fixade. Ännu återstår en del fix innan det är klart.
På kvällen gick vi till restaurangen och åt. Vi hade fått pengar av mamma. Felix och jag åt hummer, Magnaus åt filé och Frasse en stadig Blackangusburgare. Middagen var kanongod!

Arne är skeppare och Magnus kan koppla av.
2009-06-25
Björkö
Logg: 325.3
Gåshaga-Björkö, Birka.
Vi klev upp tidigt för vi hade tänkt följa VO-båtarna en bit på deras sista legg, men när vi skulle starta funkade inte plottern. Magnus la märke till att en säkring hade gått. Det visade sig att kapellgubben hade borrat och skruvat rakt genom kablaget, så Magnus fick dra om det och det tog förståss tid, så vi hann inte. Vi beslutade att gå till Birka istället. Det var mysigt att gå till Mälaren via hammarbyleden, slussning och broöppningar. Vi hissade segel efter broarna och hade fin segling ända till Björkö. Vi ankrade och låg på svaj för det var för grunt för oss. Vi tog gummibåten och gick en långpromenad i omgivnigarna. Vi såg lämningarna, kapellet och den historiska återuppbyggnaden av forna Birka som det hade kunnat se ut. Felix tyckte det var spännande. Vi for tillbaka på kvällen, Bibbi och Stig fixade middag fläskfilé med tillbehör och gott vin ! Vi satt ute i den varma kvällen.

Bilder från slussning och broöppning på väg till Mälaren och Birka.
2009-06-26
Trosa
Logg: 359.7
Björkö-Trosa.
Finväder igen ! Magnus och Frasse började olja däcket, och jag fixade käk. Efter det fick Felix skjutsa in oss allihop till en guidad tur bland gravar och murar och andra lämningar. Birka var jätteintressant, vi tog en tur i museét och tittade på utställningarna. Det är verkligen värt ett besök. Vi tog en glass, sen gav vi oss av mot Trosa. Vi gick via Södertälje sluss, fin väg. Det var jättespännande att ta sig in till Trosa det skulle egentligen inte gå, för lodet visade 2,10 och vi sticker  mer, sista biten fick Magnus plöja sig fram till bryggänden, sen satt vi tryggt förankrade i bottenslammet. Vi anlände sent men vi grillade kött ändå med murkelsås till, smaskens. En B&B slank ner fint. Magnus hade problem med att sova han hade grillat ryggen ordentligt i och med oljandet av däcket, aj, aj, aj.

Föreläsning och rundvandring i Birka, fin segling mot Trosa.

2009-06-27
Trosa
Logg: 359.7

Trosa stilla i hamn.
Vi gjorde en sightseeing i Trosa, det är ju sååå mysigt där och konstaterade att Michel Jackson hade dött. Vi promenerade de flesta små gränderna och broarna tills vi hittade "vårt trädgårdskafé", där Stig bjöd på fika. Vi var tvugna att bunkra så cyklarna kom fram, det fanns en ICA butik utanför stan och där fanns även andra affärer. Vi behövde en nätverkskabel och en trädgårdsslang. Bibbi gjorde kycklingspett till middag de var goda ! Vi gick en bryggpromenad och konstaterade att det fanns ingen båt som vi ville byta med, vår var finast. Det var ju lördag och drag i Trosa, så Frasse bestämde sig för att lufta sig lite.

Fina bilder på oss i Trosa
2009-06-28
Landsort
Logg: 372
Trosa-Landsort.
Frasse var lite överförfriskad, så han låg för ankar. Vi kastade loss och plöjde oss ur leran, vi vet i alla fall att vi kan gå in där trots att vi sticker 2.30. Vi gick för motor till Öja, det var helt vindstilla och en hel del alger i vattnet, äckligt. När vi kom iland tog vi en långpromenad till fyren och byn Landsort. Det var jättefint där. Vi åt lunch, en baugette och så drack vi det lokala Nynäshamnsölet, som var mycket gott. Det var satans hett och vi blev ordentligt grillade på köpet. När vi kom tillbaka tvättade vi några maskiner tvätt och dekorerade hela båten med den. Vi åt sill och potatis och drack en nubbe till. Vi träffade ett trevligt par på en Oceanis 40 DS som vi var in i, den var fin.

Bilder från Landsorts fyr men även algblommning.
2009-06-29
Rånöhamn
Logg: 390.9
Landsort-Nynäshamn-Rånöhamn.
Vi tog ner tvätten och Magnus satte upp ett tandborsteglas, det blev väldigt fint. Vi dunkade motor in till Nynäshamn för att bunkra och för att köpa skaldjur i fiskaffären nere i hamnen. Vi ville även ha med oss det lokalproducerade ölet som var så gott. Magnus "råkade" hitta en kamera, en nikon och den där nätverkskabeln som fattades. Vi passade på att köpa diesel och att tanka vatten och så hade de glass från lejonet och björnen och det kan man bara inte missa. Vi kryssade ut till Rånö och passerade Stig och Bibbi, de har inte fått in tricket ännu, men de blir bättre ! Vi kom in genom gattet i 8 knop och hittade oss en plats, ankaret krånglade och vi fick ta om flera gånger. Till sist gick det bra. Ankarölen var en kulinarisk resa i Nynäshamnsöl, vi hade en liten provning, de är goda allihop, fast jag gillar stouten bäst ! Felix hittade sig en kompis som han badade med, kul ! Vi käkade havskräftor och räkor och drack champagne till, Landson. Vi fyllde dock på med en chablis. En underbar kväll, varmt och skönt. Vi spelade rummy innan vi knöt oss.

Segling till Nynäshamn och skaldjursfrossa i Rånöhamn
2009-06-30
Eknö, ålkobben
Logg: 427
Rånö-Stavsnäs-Eknö, Ålkobben.
Vi stack samtidigt som en 40:a performance från Finland och vi fick upp seglen samtidigt. Vi fick jobba lite med trimmet för att gå om dem och sedan drog vi bara ifrån. Stig och Bibbi passerades i ett huj. Vi hade fin segling ända tills vinden vände 180 grader. Vi dunkade motor till Stavsnäs där en volvokille skulle titta på vår krånglande motorpanel. Hundans varmt, vi planerade att gå till Lökholmen men där var det tjockt med båtar, för morgonen efter startar Gotland runt. Himla ös i Sandhamn. Vi fick dock hitta ett annat alternativ Ålkobben, bra djup och fint. Felix badade och simmade över till ett annat skär. Vi grillade lax och hade potatis och romsås till, ljuvlig kväll igen !

Mer fina sommarbilder och tack och lov för glass.

2009-07-01
Lidö
Logg: 465
Eknö-Lidö, Österhamn
Vi lämnade Ålkobben och seglade norrut den yttre farleden, segla var för mycket sagt, för det fanns ingen vind. På Lidö fiskade vi och Felix tog roddbåten och for med sopor till en maja. Magnus passade på att fixa i båten. Det kom upp hållare för en massa apparater vid navbordet. Frasse och Felix  badade sig och Stig grillade potatispaket med kassler och andra godsaker, ytterligare en ljummen härlig kväll.

Lite kortspel för att öva korthajar.

2009-07-02
Kärringsund
Logg: 497.3

Lidö-Åland, Kärringsund
Vi lämnade Lidö i stiltje men det tog bara en stund, så fångade vi vind och stack som skott över till Åland. Seglingen var perfekt utom när vi skulle äta förståss, då pep det i så vi hade fullt sjå att få i oss makrillen. Helt underbart kryssben, det var dock inte så varmt i luften. Det blev Sjörövarrom som landare och så hissade vi gästflagg. Vi tog oss en promenad och passade på att spela minigolf. Bibbi slutade som stormästare men Felix var lite besviken, han var nära att klå Magnus. Han blev strax på gott humör, då han hade spelel i två dagar, vilken lycka ! Det blev laxmackor och pasta carbonara, vi åt så vi sjönk ihop. Killarna spelade spel och vi andra tittade på sommarens första film.

Kanonsegling över till Åland
2009-07-03
Kärringsund
Logg: 497.3
Kärringsund stilla i hamn.
Vi behövde bunkra så vi lånade två cyklar till grabbarna. Affären i Storby hade kånkat, så det fick bli Kattby istället, eller egentligen lite innan Kattby. Vi cyklade och cyklade och gjorde en jätteomväg, så det slutade med att vi hade cyklat 3 mil !! Det var en del ömma rumpor och stumma ben, men turen var fin. Vi kom hem med det vanliga, pluss lakrits och kinkomakkara. Vi städade ur båten, byte lakan och Magnus satt fast namnen i fören på båten, det blev snyggt. Det blev mexikoinspirerad mat med öl till, gott!

Cykelutflykt till Kattby.
2009-07-04
Öregrund
Logg: 530.8
Kärringsund-Öregrund.
Vi klev upp tidigt för de hade lovat dålig vind, så det kunde ta tid. Vi provade att segla en stund, men vi gav upp. Vinden kom senare, läns och sedan platt, så vi provade vår spinnakerbom till förseglet och det funkade det också. När vi kom fram till Öregrund var det fullt på insidan, så vi la till med aktern mot bryggan på utsidan, vinden låg på rakt in. Bojen draggade så det var tur att vi hade satt fendrar mellan överallt. Det skvalpade och gungade som bara den. Vi bunkrade och så bestämde sig Frasse för att mönstra av och hälsa på en polare. På kvällen kom det en båt med onykter besättning och skulle lägga till ofendrade, men Magnus blev arg och sa att de var tvugna att gå ut och fendra. De for ändå in i vår båt, tur att jag hade en fender med mig och Magnus skickade ut dem igen, men de kom inte en gång till, flera båtar var upprörda. Det blev grillade köttfärsspett till middag det var gott !

Över till Sverige igen och med aktern in i bryggan för bojen draggade i Öregrund

2009-07-05
Agö
Logg: 612.1

Öregrund-Agö, Storhamn.
Efter en sömnlös natt dunkade vi motor mot Agö, det fina vädret var borta. Efter ett tag fick vi fin vind och seglade som tusan, men Felix blev sjösjuk. Vi missade att ta piller i rätt tid. Till sist motorseglade vi för att slippa rulla för Felix skull. Han kvicknade till snabbt, så fort vi var i land. Där träffade vi författaren till boken Norrlands kust, Erik Nyström. Vi köpte ett ex. och surrade lite med folket på plats. Surströmmingsskiva, men jag och Felix åt sill !!

På väg till Agö och titta vilka olika färger !
2009-07-06
Skatan
Logg: 657.3
Agö-Skatan.
Nästa dag tog Felix ett åksjukepiller och sov länge. Vi körde motor upp till Kuggören sen seglade vi till Skatan, vilket var jättefint, vilken överraskning ! Trång passage men det gick fint, de har nyss muddrat där. Där fanns rökeri, restaurang, kaffe och fiskaffär. Vi tog oss en promenad för att titta på omgivningarna, det var pittoreskt. Felix hittade blåbär som han plockade. Vi käkade grillad kyckling och potatissalld till, mums !

Bilder från Agö och Skatan.
2009-07-07
Logg: 700.4
Skatan-Lustholmen.
Vi kastade loss och begav oss mot Lustis. Vi kryssade fram, vi la ut ett ben halvvägs till Finland och vi fick bra snurr på grejorna, ytterligare ett ben och sen var vi i mynningen på Ångermanälven och då kom regnet, naturligtvis ! Vi var nära att få på nöten av Bibbi och Stig som seglade bra, men vi drog ifrån på länsen. Tommy och Christine kom till Lustis, det var kul att träffas efter så lång tid. Vi tog en landare tillsammans och sedan kom de och tittade på vår nya båt. De tyckte den var fantastisk. Vi käkade karrékotletter med svampsås och potatis till, gott som vanligt !

Mot Lustholmen !
2009-07-08
Lustholmen-Härnösand-Lustholmen.
Vi åkte till Härnösand för att bunkra till Magnus stora dag, 40 år minsann. Vi beställde tårta, köpte vin och annan alkohol, middagsmat till mycket folk som var på väg. Vi passade på att städa båten när vi kom tillbaks från stan, så att den skulle vara ren och fin. Magnus for och hämtade främmandet med segelsällskapets motorbåt. Patrik och Mari och grabbarna, mamma och Arne kom lite senare. Felix var glad att Simon hade kommit, så de kunde greja med sina intressen. Det blev grillad kyckling med potatissallad till middag, väldigt smidigt. Patrik och Mari sov i Ellinor, hos Bibbi och Stig. De var lite nyfikna på hur vår båt såg ut jämfört med Ellinor. Vi umgicks och trivdes.

Celebert besök inför Magnus stora dag !
2009-07-09
Logg: 707.3
Lustholmen, Magnus 40 årsdag !!
Hurra, hurra, hurra, hurra ett fyrfaldigt leve för Magnus!! Dagen började med elefanter på däck, Bibbi och Stig, Patrik och Mari. De hissade upp flaggspel och en egenhändigt fixad flagga som Mari gjort som det stod Magnus 40 år på. Tyvärr så regnade det och det fortsatte det att göra så länge vi hade främmande, alltså i nästan tre dygn. Det regnade inte lite heller, utan det var ösregn, det betydde att vi kunde inte vara ute särskilt mycket. Det var tur att jag hade hyrt Segelsällskapets klubbhus på Lustis, eftersom det alltid regnar på Magnus födelsedag. Vi klev upp och började fixa, det var ju en del jobb att ställa iordning festlokalen och att förbereda all mat. Alla hjälptes åt så det gick snabbt. Jag skulle möta Frasse som kom med Volvon, på väg till andra sidan viken, golfsidan  fick jag med mig nya bekantskaper över, Camilla och Peter. De skulle hem till Älandsbro. När jag släppt av dem, for jag till stan och hämtade tårtorna och blommor till min darling. Efter statsbesöket var det bara att göra sig iordning och göra sista finishen på maten. Magnus var glad och god hela dagen. Vi käkade toast skagern, som förrätt och helgrillad oxfilé med potatisgratin och grillad squash och tomat till, som huvudrätt. När Magnus och Stig skulle grilla filén ute på altanen vid klubbhuset regnade och blåste det så, att det fanns inte en torr fläck någonstans. Främmandet kom i gummistövlar och ve den som behövde gå på toa, för det var som att gå genom duschen, så regnade det. Inne hade vi det desto trevligare, vi sjöng, hurrade och skålade och hade lekar. Vid kaffet så pratade alla med alla och trivdes. Det serverades två olika sorters tårta och födelsedagsbarnet provade båda. Det var en fin och trevlig dag trots ösregn.

Bilder från festen det syns inte hur det regnade men jag kan försäkra att det var ösregn hela dagen.

2009-07-10
Logg: 707.3

Lustholmen stilla i hamn.
Vi som hade tänkt visa alla höga kustens skönhet, men av detta blev intet, ösregn och surdimma hela dagen. Vi satt inne och umgicks med varandra. Arne fick komma in till Tommy och Christines båt och han tyckte den var jättefin. Vi tittade på DaVinci koden och åt sill och potatis med nubbe till, till middag. Vi förströdde oss med kortspel och diskussioner en bit in på natten.

Grabbarna har det fint !
2009-07-11
Logg: 707.3
Lustholmen stilla i hamn.
Det regnade och det regnade. Mamma och Arne gav upp vid lunchtid och åkte hemåt till småland, likaså Mari och Patrik och killarna. Tommy och Christine gav också upp. På kvällen klarnade det faktiskt upp och det slutade äntligen att regna. Vi bjöd in Peter och Camilla  på en whiskey. Peter har tävlingsseglat en del och vi var lite nyfikna på vad det innebär. Peter och Camilla lovade att hänga med och lära oss lite. De var trevliga och vi surrade på som bara den. Vi käkade kasslergryta till middag och vi gruvade oss lite, imorgon bär det av hem till Ånge igen.

Mycket båtfolk blir det !

2009-07-12
Logg: 721
Lustholmen-Klockestrand.
Söndag och sista dagen på den här semesterperioden. Frasse tog volvon upp till Klockestrand. Vi andra motoriserade oss upp längs älven. Magnus skulle jobba och Felix, Frasse och Catharina skulle ta en sväng till Småland och Göteborg. När vi närmade oss land såg vi Tommy och Nisse där. De tog emot oss och Nisse samt en annan hamnfarbror följde med ner och tittade på båten. De tyckte att båten var fin ! Vi packade ut och lämnade våran pärla till nästa vecka.

Oj ! va fin hon är i hemmahamnen Klockestrand.

2009-07-19
Lövvik
Logg: 730.1

Klockestrand-Lövvik.
Vi kom äntligen till båten, härligt ! Den här gången är det bara M+C. Vi städade, fifflade till och packade in massor med mat och grejor. Vi har inte "bott" in oss riktigt än. Vi bestämde oss för att gå norrut för att ansluta till Tommy och Christine som var i Ö-vik, så vi tog oss till Lövvik som första etapp. Vi bara smög oss in på insidan av bryggan och åt lite ost och kex.

2009-07-20
Baggviken
Logg: 771.3
Lövvik-Baggviken.
Upp hyfsat, det var lugnt och stilla i Lövvik, men när vi gick därifrån började det vräka ner regn och blåsa 10 m/s stadigt med upp till 13 m/s i byarna. Vi orkade kryssa upp till Baggviken. Allt var dyngsurt och M kände sig lite illamående. Vi prövade alla möjliga varianter på segelställ, allt uppe, revad stor, till sist bara försegel. Vi kom fram och var lite slitna. Men efter kalvbiff potatis och Karl-johansvampsås var vi i form igen. Mat är viktigt att få i sig annars blir man sliten.

Middag i salongen efter tuff segling.
2009-07-21
Baggviken
Logg: 793.3
Baggviken-Tärnettholmarna-Baggviken.
Vi klev upp och det var uppehåll. Tommy ringde och vi bestämde oss för att träffas. Vi seglade i full fart, halvvind och det gick perfekt. Vi såg att de andra mötte upp men vi hann segla ett varv runt någon ö där för att riktigt visa upp oss, innan vi gick in vid Tärnettholmarna. Gimma, Lissy och Hanna var också med. Vi svajade för det hade blivit för mycket vind i sidan på vår båt. De andra kom över i jollen till oss för att hälsa på och för att få sig en god drink. Vi gjorde oss iordning för picnic med grill senare. Karékotletter och fransk potatissallad. På kvällen vände vinden och vi blev tvugna att flytta på oss. Det är lite kymigt när man vet att man druckit alkohol inte mycket, men ändå. Det blev Baggviken igen, vi gick för motor. Vi la till vid land precis till vänster när man kommer in genom gattet. Vi kom torrfotade i land, vilket båtgrannarna inte trodde var möjligt, men det var det. Vi gjorde en brasa och satt och pratade i mörkret, mysig kväll.

Friluftsliv på Tärnettholmarna.
2009-07-22
Baggviken-Ulvön.
Vi vaknade och konstaterade att det var finväder, Lissy och Gimma skulle åka hem. Vi andra bestämde oss för att gå till Ulvön. Det blev motor (latisar), när vi kom iland tog vi oss en långpromenad upp till lotsstugan, vidare till Almagränd, där vi åt väldigt goda pizzor och drack Newkisar till. Vi gick tillbaka och solade, fiskade lite och hade det gott. Vi grillade lite korv över elden senare på kvällen och satt och pratade.

Lotsstugan på Ulvön med fantastisk utsikt.
2009-07-23
Ulvön stilla i hamn.
Vi hade bestämt att vi skulle gå på upptäcksfärd på S. Ulvön. Vi klev upp och var redo vid 10.00. Vi jollade över till ön och promenerade runt och över den. Väldigt fin med ett gamalt fiskeläger och fri utsikt mot horisonten. Vi hittade lite hjortron som slank in i allas munnar, gott. Vi fikade vid marviksgruvan och tittade in genom gruvöppningen men den var full med vatten. Vi fortsatte och gick vidare till Ettöringen, en väl skyddad vik ungefär som Baggviken, men den här är betydligt grundare. Vi gick vidare på fina släta klippor, det var en kanonpromenad på totalt ca. 1,2 mil. När vi var på hemväg började det ösregna, och när vi kom tillbaka till båten hade inte vi en torr tråd på kroppen. Vi käkade löjromsmackor tillsammans och Christine hade med sig köttfärspaj som hon gjort i sin formugn, jättegod ! Vi körde lite sjöfrågesport som Tommy vann, grattis ! Vi avrundade kvällen med lite choklad, Xante och kaffe

Södra Ulvön, det finns ett litet fiskesamhälle vid Marvik, kanalen in till ettöringen längst ner.

2009-07-24

Ulvön stilla i hamn.
Vi har aldrig varit med om att det har regnat så, det slog på däcket så det var t.o.m. svårt att sova. Vi stannade kvar länge i sängen för allt satans regn. Vi segade på med disk och filmtittande. Vi blev less, så vi frågade T+C om de trots allt ville hänga med och gå en sväng. Vi gick till Bröggan och tog lite plockmat och en bärs. Vi bjöd Tommy och Christine på kalvgryta med grönmögelost och ris till. Vi satt och surrade till sena natten, T+C ska vidare söderut imorgon och vi ska norrut, så vi sa hej då !

Skönt att vara under däck i oväder.
2009-07-25
Örnsköldsvik
Logg: 821.3
Ulvön-Örnsköldsvik.
Vi har torkat upp svampat och tömt gummibåten, det var ca. 10 cm. vatten i den, helt sanslöst. Det var soligt, varmt och skönt en stund. Vi träffade på ett par från Ö-vik i en Omega 36:a som var in och kikade på vår båt, trevliga. Vi kastade loss för att gå till Ö-vik, västlig vind 3-4 m/s, vi seglade en stund till vi blev less, då fick dieselpannan jobba. Vi blev anvisade en plats långsides och sen gick vi upp till stan, men det mesta var stängt....dåligt det var ju ändå lördag. Vi handlade mat och gjorde skagernröra med tillbehör och träffade trevliga människor från Umeå. Det var en varm och skön kväll så vi kollade in lördagsöset på Harrys och fick ofrivillgt besök av en full Pitbo på båten.

Ulvön från havet.
2009-07-26
Skagshamn
Logg: 836.8
Örnsköldsvik-Skagshamn.
Det regnade så vi hade inte bråttom upp. Vi gick på en liten shoppingtur. C handlade lite hårspännen och så hittade vi en födelsedagpresent åt Laila. Vi handlade räkor och vitllöksbaugetter, vi bunkrade vatten och tog en megaglass på Lejonet och Björnen innan vi kastade loss mot Skags hamn. Vi la ett kryssben en bit ut och sedan kunde vi segla ända in i hamnen i Skag. Vi hade räkfrossa i salongen, dåligt väder igen och alldeles ensamma i hamn förutom en tom Hanse.

Ö-viks hamn alltid lika trevlig att besöka.

2009-07-27
Tannskär
Logg: 872

Skagshamn-Tannskär.
När vi vaknade var det gråväder och surströmmingsdoften kom i små puffar. Vi stökade oss iordning och kastade loss. Vi gick för motor men sedan kom både vind och finväder och vi seglade ända till Norrbyskär. Vi försökte ta oss i land mot en gammal uppmurken kaj med stenkista men det var vådligt, så vi bestämde oss för att gå till Tannskär vid "kålhamn". Där låg vi kungligt i lä från den starka vinden, långsides. I gästhamnen var det rejält stökigt. Vi tog oss en långpromenad i ett par timmar och gick till den gamla gästhamnen ända ut på sågspånsudden. Det är en helt makalös miljö. Vi traskade tillbaka till Tannskär och grillade fläskfilé och åt i solsken, underbar kväll.

Bilder från Norrbyskär, mönstersamhället.
2009-07-28
Simphamn
Logg: 887.1
Tannskär-Simphamn.
Vi kastade loss och seglade upp till Simphamn, Umeå motorbåtförenings klubbholme. Där var jättefint, både sandstrand och omgivningar. Klubbstugan och bastun var i toppskick. Naturreservatet Kont var väl så där, om man jämför med vad vi har hemma, vi tog en långpromenad bland klippor och skog. Vi grillade lax och åt inne, mulet väder. Vi träffade trevliga människor och en medlem fixade så vi fick handlat toapapper och smör. TACK ! Simphamn var lite mer än vad en hamn brukar vara, lite mer camping över det hela. Lyktor på badbryggor och balkonglådor m.m. De flyttade antagligen inte på sig så mycket.

Fina bilder från Simphamn .
2009-07-29
Mellanbalesviken
Logg: 959
Simphamn-Mellanbalesviken.
Vi vände söderut  igen, fint väder, men hela tiden skugga bakom seglet. Vi tog en sväng ut till Sydostbrotten för att gå på säljakt men vi såg  inga sälar de var någon annanstans, däremot såg vi Tordmular de var riktigt nyfikna. C. var lite bister för att finaste dagen på andra delsemestern spenderades i segelskugga. Morr ! På kvällen la vi till i norra viken på Mellanbalesudden, mot en liten handbyggd stenpir. På den kom jag i land torrskodd. Vi var ganska trötta vi hade seglat en lång sträcka, för vi hade hoppats på Grisslan men där var det fullt. Vi åt sill och hade nubbe till och sen var det sängdax.

Tordmular i närbild, nyfikna sådana.

2009-07-30
Värns
Logg: 976.8
Mellanbalesviken-Värns.
Kanonväder och vi upp som fjädrar, vi ville till naturreservatet. Vi gick först över på andra sidan, södra viken. Där finns det en fin sandstrand och därifrån gick det en led upp till udden och den mycket speciella sjö som finns där. Den är helt klar och man kan se gamla träskelett djupt därnere. Vi hittade pyttesmå grodor som inte riktigt hade omvandlats till grodor ännu, fina ! Vi fortsatte att vandra ända upp och ut på den över 100 meter höga klippan, mäktigt. Vi hade träffat två campare som tipsade oss om att vi skulle kunna skråa ner på vänstra sidan tillbaka ner igen. Det var en fin tur och en solig och varm dag, äntligen. När vi kom tillbaka till båten ringde M. sin handledare från universitetet, Sven-Olof och undrade om vi kunde hälsa på. Det kunde vi, så vi kastade loss på en gång och gick mot Värns. Vi ankrade i viken och Sven-Olof med son hämtade oss med roddbåt. Vi blev bjudna på middag utsökt potatissallad, fläskfilé och sallad. Bärkaka och kaffe till efterrätt. Vi fick ta del av Sven-Olofs auktionsfynd, ett gäng räkneapparater och en del andra märkvärdiga helande manicker. Vi vandrade tillbaka och passade på att visa vår "sommarstuga" oxå.

Bilder från naturreservatet Balesudden.
2009-07-31
Bönhamn
Logg: 989.2
Värns-Bönhamn.
Vi vaknade till ösregn, så vi tog det lugnt, vi åkte motorbåt till Bönhamn och la till jämte en fin Lady Hellsman. Vi tog en promenad och betalade hamnavgiften. Vi träffade en Härnösandsbåt, en Sealine. Vi hjälptes åt att fiska upp ett grytlock som av misstag hamnat i vattnet. Han var över och tittade på vår båt senare och vi åt faktiskt mat ute i brunnen, ganska fint väder. Det var härlig stämning med allsång och gitarrer på en brygga. Fullt ös på folk.

2009-08-01
Logg: 1010.7

Bönhamn-Lustholmen.
Surväder, C. ville ändå ha sig en glass innan vi kastade loss och gick mot Lustis. Det hände ett litet debackel när vi skulle ta oss därifrån, vi hade lyckats trassla in oss i Ladyns ankare, men det löste sig till sist. Vi seglade nästan hela vägen och vädret blev bättre. Vi träffade Lissie och Gimma och vi pratade om semesterångest så här dagarna innan det är dax för ett års hårt arbete igen. Vi åt kasslergryta och drack upp sommarens sista vin.

2009-08-02
Logg: 1024.8
Lustholmen-Klockestrand.
På morgonen var det fint väder, så vi njöt i brunnen och bestämde oss för att segla hela vägen till Klocke, vilket tog 4 1/2 timma, det var i pricip vindstilla. Vi sög i oss de sista solstrålarna och la till i hemmahamnen. Lennarts bror kom och ville titta i vår pärla, sen packade vi ihop och sa tack och hej ! (Ganska regnig tvåveckorssemester men bra ändå)

Tålamodskrävande seglats till Klockestrand.
2009-08-07
Logg: 1024.8
Klockestrand stilla i hamn.
Äntligen fredag kväll och i båten igen tillsammans med goda vänner.

Fredakväll med vänner i brunnen.
2009-08-08
Berghamn
Logg: 1039.9
Klockestrand-Berghamn.
Surväder på morgonen men det klarnade upp och vi fick kanonväder varmt och gott, vi begav oss ut mot havet. Vi hamnade i Berghamn och vi hade bestämt att vi skulle ta en liten promenad och se byn, men istället blev det en megapromenad till Hörsång och Gaviksfjärden ! Turen tog 2 ½ timma. Vi såg faktiskt en kopparorm dock överkörd. På kvällen grillade vi entrecote potatis och squash, vi var vrålhungriga. På kvällen tänkte vi basta men då vi kom till bastun så hade den delvis brunnit, så renovering pågick. Det var bara att promenera tillbaka. Vi träffade Snuggles besättning och pratade lite med dem. Hund och husse !

Bilder från Berghamn.

2009-08-09
Logg: 1056.3

Berghamn-Klockestrand.
Fint väder och upp tidigt vi seglade med god fart ända hem till hamnen. Magnus fick för sig att tvätta skrovet och jag simmade 1000 m i hamnen, 23 grader i vattnet så det var skönt. Vi åt en färdig gryta och sen bar det av hemåt.

2009-08-22
Logg: 1056.3
Klockestrand stilla i hamn. Surströmmingsskiva !
Vi tog det lugnt och jag gick i väg och hjälpte till lite med dukningen i klubbstugan och Magnus grejade lite i båten, satte upp ett tandborsteglas till Felix. Tråkigt väder så vi läste lite och väntade på festen. Surströmming är en kul grej trots lukten. Alla åt och sjöng nubbevisor och annan allsång, tack och bock !

2009-08-23
Klockestrand-Åbord runt-Klockestrand.
Vi klev upp hyfsat för vi hade bestämt att vi skulle ta med hamnkompisarna på en provtur, det var dåligt med vind men fint väder, så kul ändå. Söndag är hemåkardag så vi sa hej då båten !

2009-08-29
Klockestrand stilla i hamn.
Det var jobbhelg med båtvagnen för Magnus och C var tvungen att jobba lite hemma, men hon kom på lördag med kräftor,  västerbotten och köttfärspajer till helgens kräftfest. Felix och båthamnskompisarna var inbjudna. Vi använde vårt fina klubbhus för festen.

2009-08-30
Klockestrand stilla i hamn.
Felix, Catharina, Christine och Lena tog sig en långpromenad på söndagen. Magnus och Tommy kämpade vidare med båtvagnen. Magnus fortsatte jobba tills 9 på kvällen för att få så mycket gjort som möjligt.

2009-09-04
Logg: 1090.7

Klockestrand-Lustholmen.
Kom sent till båten, vi slängde in grejorna och kastade loss och gick för motor till Lustis i mörkret för i morgon ska vi kappsegla för första gången ! Vi tog oss lite ost och kex innan vi kröp ner i bingen.

2009-09-05
Logg: 1120.3
Lustholmen-Härnösand-Hemsön runt-Lustholmen. Vår första tävling.
Upp tidigt för att starta i Härnösand, vi fick med oss en extra gast som hette Arne som var från Umeå och hade båt i Härnösand. De hade själva tänkt tävla men familjen backade ur. Det var tur för oss, för vi behövde verkligen en till ombord. Det var mycket vind och vi tog oss till Härnösand för skepparmöte. Starten gick vid 11 och vi höll oss undan de andra båtarna så gott vi kunde eftersom vi inte är hundra på väjningsreglerna. Bättre fly än illa fäkta. Vi missade lite i starten men det hade ingen större betydelse, för de som hade spinnaker bara blåste iväg och vi andra kom efter lite saktmodigt tills vi närmade oss Snettis då fick vi också fart. I gattet mellan Hemsön och Storön rullade det in gammal dyning, ca. 3m höga berg kom emot oss. Det blev kryss och plötsligt upptäcker vi att förseglet bara rasar ner. Arne och Magnus lyckas bärga det efter en stunds hårt arbete och i.o.m. detta blir vi efter igen. Vi sätter fast förseglet i spinnakerfallet och hissar det igen, det andra schacklet har antagligen öppnat sig och farit till havs. När vi fått ordning på grejorna tar vi upp jakten igen och slutar sist i vår premiär. Vi gjorde det bra som klarade tidlimmiten för det var inte alla som gjorde det. På kvällen bjöd vi in Arne med familj på lite vin och snacks innan surströmmingsskivan i segelsällskapets hus på Lustis.

Vår första tävlingssegling, men inte den sista, så se upp här kommer vi !
2009-09-06
Logg: 1134.4
Lustholmen-Klockestrand.
Vi avstod nästa dags segling eftersom vi hade ett skadat försegel, men vi tittade på starten. Arne med familj kom till start i alla fall och de kom iväg bra. Det gick bra för dom Arne ringde och berättade om hela resan. Vi tog det lugnt och njöt av solen och seglade hem till Klocke efter en händelserik helg.

2009-09-12
Häggvik
Logg: 1157.3
Klockestrand-Häggvik.
Upp tidigt, vi hade Felix med kompis Christoffer ombord. Vi la ut och seglade till Häggvik hyfsat väder. Vi tog oss en tur upp till Mannaminne och utsiktsplatsen. Killarna tyckte att det fanns spännande grejor där. På vägen hittade Magnus svamp till kvällens sås.

Gastar ombord och i Mannaminne, kolla in utsikten !
2009-09-13
Logg: 1182
Häggvik-Klockestrand.
Det blev fint väder så vi passade på att fiska köra radiostyrd bil och greja på. Vi hittade en sorgmantel på Magnus sandaler antagligen var de salta och goda ! Vid lunchtid var det dax att fara mot Klockestrand igen, för imorgon är det jobb och skola !

Den envisa fjärilen i Häggvik.
2009-09-19
Berghamn
Logg: 1198.9
Klockestrand-Stor ö-Berghamn.
Höst är guldtid. Vi trodde att vi var sent ute, men som alla kan se så var det perfekt tid att svampa sig. C. rensade hela rasket för Magnus tyckte att han hade gjort sin insats.

Svampexkusion i himmelriket.
2009-09-20
Berghamn-Klockestrand.
Jättehärlig dag C. ska öva att köra upp ankaret och samtidigt öva med bogpropellrarna. Det gick fint i lugnt väder. Dax att fara hem med skatten till frysen. Det var årets sista tur och summerar vi vädret så har det varit ömsom vin och ömsom vatten. En del barnsjukdomar har vi kvar att bota, men in alles är vi otroligt nöjda.

Sista turen för säsongen som gick till Berghamn.
2009-09-26
Logg: 1214.5
Inför upptag i Klockestrand.
Catharina målar vagnen med rostskyddsfärg, visst blir den tjusig, hoppas nu bara att båten får plats.

Nymålad vagn dock ej hela, eftersom vi ska ta bort mer onödigt skrot nästa år.
2009-09-27
Upptag i Klockestrand.
Dagen D! vi var nog lite spända på hur det här skulle gå egentligen, skulle kranen klara vikten och skulle marken klara kranen och sist men inte minst skulle kölfickan och det övriga stämma överens med våra beräkningar ? Jo, det passade på millimetern. Vi var väldigt lättade över att allt gick så smidigt. Mats på kranen alltid lika lugn.

Det stora lyftet i Klockestrand.
2009-10-04
På land.
Färdig och inpackad i sina preseningar ligger hon här och väntar på nästa sommar !!

På land med rigg på, i Klockestrand.